Lista referatów seminaryjnych

Pierwsze: 29 kwietnia 1990. 1. Krzysztof Jarosław Brozi: „Antropologia funkcjonalna Bronisława Malinowskiego”; 2. Agnieszka Lubowicz: „Pasażerowie martwej wizy. Analiza emigracji zarobkowej na przykładzie Stanów Zjednoczonych. Społeczność lokalna nowojorskiej dzielnicy Greenpoint”; 3. Andrzej J.R. Wala: „Belize. Szkic historyczny. Wprowadzenie w możliwości badań antropologicznych”; 4. Krzysztof Kopczyński: „Społeczny aspekt Tańca Słońca u Arapahów”.

Drugie: 26 czerwca 1993. 1. Edmund S. Urbański: „Współczesny wkład Polski i Polonii Amerykańskiej w nauki humanistyczne, matematyczno-przyrodnicze i techniczne Ameryki Łacińskiej”; 2. Krzysztof Kopczyński: „Tubylcy Mantattanu w okresie pierwszych kontaktów z europejczykami (XVI i XVII w.); 3. Andrzej J.R. Wala: Lenni-Lenape. Zarys historii wskrzeszonego plemienia”; 4. Ewa Dżurak: „Paradoksy literatury indiańskiej” (tytuł zmieniony na: „Literatura indiańska i etnografia”); 5. Jacek Werocsy: „Tatarzy polscy na przestrzeni wieków”.

Trzecie: 23 kwietnia 1994. 1. Ewa Dżurak: „Stereotyp Indianina w filmie amerykańskim”; Andrzej J.R. Wala: „Historyczno-polityczne implikacje europocentryzmu w procesie podboju i kolonizacji Ameryki oraz doktrynalnego utrwalania zdobyczy w czasach postkolonialnych po współczesność. Próba analizy”.

Czwarte: 16 września 1995. 1. Anna M. Dobrowolska: „Muzyka Indian Ameryki Północnej. Charakterystyka”; 2. Andrzej J.R. Wala: „Konkwista w kontekscie wspólnych interesów i dążeń imperialistycznych Kościoła i państwa”; 3. Ewa Marciniak-Dżurak: „Powieść i rytuał. Elementy tradycyjne we współczesnej powieści indiańskiej”; 4. Anna Engelking: „O nacjach i wiarach. Z badań nad samoświadomością społeczności lokalnych na pograniczu katolicko-prawosławnym na Białorusi”.

Piąte: 19 października 1996. 1. Anna Engelking: „Klątwa rodzicielska w kulturze ludowej”; 2. Andrzej J.R. Wala: „Seks i waloryzacje normatywne. Patriarchat europejski a stosunki płci u Indian Wschodniego Wybrzeża Ameryki Północnej”.

Szóste: 29 listopada 1997. 1. Marian Hillar: Etnokulturowa, społeczna i polityczna interpretacja osobowości latynoskiej w Nostromo Józefa Conrada”; 2. Aleksander Posern-Zieliński: „Konflikt etniczny a tradycja w Ekwadorze: kontrowersje indiańsko-metyskie w Otavalo”; 3. Andrzej J.R. Wala: „Kłamstwa, spaczenia, przemilczenia i półprawdy: manowce historii Indian amerykańskich”.

Siódme: 14 listopada 1998. 1. Andrzej J.R. Wala: „Od Brotherton do Bridgeton. Indianie New Jersey w XIX i XX wieku”, 2. Joanna Trzcionkowska: „Bliskie spotkania trzeciego stopnia. Dziennik podróży w krainę Lenapów”; 3. Anna M. Dobrowolska: „Współcześni wykonawcy muzyki indiańskiej”; 4. Krzysztof Kopczyński: „Sylwetka profesora Feliksa Grossa, polskiego antropologa w Ameryce”.

Ósme: 13 listopada 1999. 1. Anna M. Dobrowolska: „Tubylcze tradycje Alaski w grze na skrzypcach”; 2. Andrzej J.R. Wala: „Pojmana przez Indian. Relacja Mary Rowlandson jako zapis antropologiczny; 3. Paweł Bąkowski: „Dzieci Romów ze wsi Jarovnice we wschodniej Słowacji”; 4. Andrzej Jacyna: Zderzenie kultur. Próba syntezy socjologicznych, ekonomicznych i kulturotwórczych skutków migracji Polaków w XX wieku”.

Dziewiąte: 25 listopada 2000. 1. Dean R. Snow: „Historyczna archeologia Irokezów z Północnowschodniej Ameryki Północnej”; 2. Anna M. Czyż: „Relacje jezuitów jako podstawa kształtowania się wizerunku Indianina w świadomości europejskiej XVII i XVIII wieku”; 3. Bartosz Hlebowicz: „Jak zostać indiańskim plemieniem. Wynajdywanie przeszłości we współczesnych strategiach etniczności w Stanach Zjednoczonych”; 4. Anna M. Dobrowolska: Bieżąca pomoc dla niektórych plemion indiańskich żyjących w rezerwatach”; 5. Małgorzata Gąsienica-Małek: „Mieszkańcy Himalajów z okolic Annapurny i Langtangu”.

Dziesiąte: 17 listopada 2001. 1. Dariusz Majer: „Totalitaryzm religijny”; 2. Andrzej J.R. Wala: „Indianie Taino. Szkic dziejów, zagłady i przetrwania”; 3. Anna M. Czyż: „O akulturacji Francuzów w XVII i XVIII-wiecznej Kanadzie”; 4. Anna M. Dobrowolska: „Kontakty Polaków z Indianami podczas Rewolucji Amerykańskiej”; 5. Małgorzata Gąsienica-Małek: „Moralność i obyczaje górali podhalańskiech”.

Jedenaste: 16 listopada 2002. 1. Edward F. Heite: „Niewidzialni Indianie stanów New Jersey i Delaware”; 2. Bartosz Hlebowicz: „Nie-posągowi, nie-dzikusi, czyli rzecz o antropologa zmaganiach z Indianami z hrabstwa Cumberland w południowym New Jersey”; 3. Anna M. Czyż: „Przekroczyć tabu – przypadki kanibalizmu w Nowej Francji”; 4. Jarosław Źrałka: „Na granicy sztuki oficjalnej i ‘popularnej’. Graffiti z ośrodka Majów w Nakum, Gwatemala”.

Dwunaste: 22 listopada 2003. 1. Anna M. Dobrowolska: „Tradycyjna muzyka plemion irokeskich”; 2. Justyna Olko: „Krwawi Toltekowie i uciemiężeni Majowie – lektura źródeł w badaniach kultury Majów”; 3. Anna M. Czyż: „Kateri Tegakouita – milcząca święta Mohawków”; 4. Marek Nowocień: „Polski Ruch Przyjaciół Indian wczoraj, dziś i jutro”.

Trzynaste: 19 listopada 2005. 1. Waldemar Kuligowski: „Trzecia płeć. Koncepcje płciowości w tubylczych kulturach Indian Ameryki Północnej”; 2. Bartosz Hlebowicz: „Konstruowanie dzikiego, czyli o Indianach w filmie amerykańskim”; 3. Marek Maciołek: Znani i lubiani, czyli jak dziś nie pisać o Indianach (wyznania redaktora)”; 4. Jarosław Źrałka: „Wielki rozkwit w czasach upadku: Nakum w schyłkowym okresie klasycznym w świetle najnowszych badań”; 5. Radosław Palonka: „Kultura Indian Pueblo w regionie Mesa Verde – możliwości rekonstrukcji przeszłości w oparciu o współpracę archeologów z Rdzennymi Amerykanami”.

Czternaste: 2 grudnia 2006. 1. Wiesław Koszkul & Jarosław Źrałka: „Polskie badania w Nakum i odkrycie grobowca królewskiego Majów”; 2. Andrzej J.R. Wala: „Ludobójstwo podboju Ameryki. Rozmyślania nad moralną nędzą cywilizacji chrześcijańskiej”; 3. John J. Beatty: „Rytuał, wzajemność i organizacja społeczna na przykładzie Kiowa-Apaczów”; 4. Ewa Dżurak: „Bieganie po indiańsku. Uwagi na marginesie przygotowań do maratonu”.

Piętnaste: 3 listopada 2007. 1. Marek Maciołek: „Niewidzialni wojownicy, czyli o co walczą dziś Indianie”; 2. Andrzej J.R. Wala: „Istota prozelityzmu. Misje chrześcijańskie a Indianie amerykańscy”; 3. John J. Beatty: „Etnoastronomia Indian amerykańskich”; 4. Zofia Kozimor: „O ludobójstwie Indian”; 5. Jerzy Barankiewicz: „Kuri-Kuri w Baja California”.

Szesnaste: 15 listopada 2008. 1. Andrzej J.R. Wala: „Kalinago, Indianie szmaragdowej wyspy”; 2. Jerzy Barankiewicz & Jan Barankiewicz: „Ceramika Indian Paipai i Kumiai z Półwyspu Kalifornijskiego, Meksyk”; 3. Ewa Dżurak: „Tony’ego Hillermana romans z Południowym Zachodem”; 4. Bartosz Hlebowicz: „’Aby w waszych umysłach nie pozostał niepokój, który mógłby wzbudzić nawet cień złej woli wobec braci waszych’, czyli o magii wampumu w kolonialnej Ameryce”.

Siedemnaste: 7 listopada 2009. 1. Jan Barankiewicz & Jerzy Barankiewicz: „Koszykarstwo i wyroby plecione Indian Półwyspu Kalifornijskiego, Meksyk”; 2. Piotr Grzegorz Michalik: „Nagualizm u Nahua z Sierra de Zongolica”; 3. Andrzej J.R. Wala: „Lewa i prawa strona amerykanistyki. Kłopoty z ‘ahistorycznością’ w pojedynku o prawdę i etykę”; 4. Zofia Kozimor: „Antropologia – wielka szkoła cynizmu?”.

Osiemnaste: 6 listopada 2010. 1. Radosław Palonka: „Architektura obronna Indian Pueblo z XIII wieku w kanionach Sand Canion i East Fork, region Mesa Verde, Kolorado”; 2. Aleksandra Janowska: „Mroczna strona duchowości indiańskiej – demony, upiory i potwory w mitach i legendach”; 3. Bartosz Hlebowicz: „Demony wojny. Wizje senne, tortury i niewolnictwo u Irokezów”; 4. Beata Golińska: „’Zielone piekło’ czy ‘fałszywy raj’? Społeczności Amazonii w nowym świetle”; 5. Mirosław Sprenger: „’Cywilizować czy eksterminować’ – polityka władz federalnych wobec Indian z Centralnych Równin w latach sześćdziesiątych XIX wieku”.

Dziewiętnaste: 12 listopada 2011. 1. James Lone Bear Revey: „The Delaware Indians of New Jersey. From Colonial Times to Present”; 2. John Beatty: „Iroquois Political Systems”; 3. Andrzej J.R. Wala: „My Grandma was part-Cherokee... albo indianistyczne obserwacje imigranta (1972-2011)”; 4. Ewa Borsukiewicz: „Gra w piłkę w Nowym Świecie – rytuał, czy rozrywka?”.

Dwudzieste: 8 marca 2013. 1. John Strong: „Meeting Montoya: How the Unkechaug Nation Won Sovereign Immunity in Federal Court (2009)”; 2. Mark Quiet Hawk Gould: „Nanticoke Lenni-Lenape. Story of Survival and Revival”; 3. John J. Beatty: „Native American Films”; 4. Peter Obst: „Polonia Historical Markers in Pennsylvania”.
9 marca 2013. 1. Jerzy Barankiewicz & Andrzej Czerwiński: „Semana Santa u Indian Purepecza, Michoacan, Meksyk”; 2. Ewa Dżurak: „Hogan Nawahów”; 3. Katarzyna Radnicka & Jarosław Źrałka: „Malowidła z Chajul w Gwatemali: świadectwo zagadkowej przeszłości Majów Ixil”; 4. Andrzej Jacyna: „Odrzucony i banita: Kościuszko i Pułaski na tle epoki”; 5. Bartosz Hlebowicz: „Kowboje w pióropuszach”.

Dwudzieste pierwsze: 13 listopada 20141. Ryszard Druch: “Motywy indiańskie w mojej twórczości plastycznej”; 2. Jakub Nawrot: “Przedstawienia zoomorficzne i ich symbolika w prekolumbijskich kulturach Adena i Hopewell w Ameryce Północnej”; 3. Andrzej Wala: “26 lat współpracy PAES/PATE z Nanticoke Lenni-Lenape Tribal Nation. Wspomnienia osobiste”;  4. Jerzy Barankiewicz i Andrzej Czerwiński: “Corn Dance – obchody dnia św. Dominika w Pueblo Santo Domingo w Nowym Meksyku”; 5. Ewa Borsukiewicz: “Etnoarcheologia. Podstawy i koncepcje teoretyczne”;

Dwudzieste drugie: 30 kwietnia 2016. 1. James Rementer: „The Arrival of the Europeans as told by the Lenapes”; 2. John Beatty: „Scandal on the Southern Plains”; 3. Ewa Borsukiewicz: „Rola wojny w kulturze Majów”; 4. Ewa Dżurak: „Sula Benet — polskie ślady w amerykańskiej antropologii” (tekst i przeźrocza); 5. Adam Piekarski: „Poślubić Indiankę. Rola kobiet dawniej i dziś wśród tubylczych plemion Ameryki Północnej”.

Dwudzieste trzecie: 8 października 2016. 1. James Rementer: „Lenape Feather Mantles or Capes”; 2. John Beatty: „American Indian Languages”; 3. Izabela Barry, Ewa Dżurak, Karolina Łukasiewicz, Ewa Maliga: „Making it in Greenpoint. American Dream of Retired Polish Immigrants”; 4. Anna Słupianek: „Rola dzikich roślin w społecznościach kultury Pueblo z południowego zachodu Stanów Zjednoczonych Ameryki Płn.”; 5. Piotr Grzegorz Michalik: „Xochitlali. Rdzenny rytuał z gór Zongolica w Meksyku”.

Dwudzieste czwarte: 14 października 2017. 1. Jerzy Barankiewicz: “Synkretyzm w obrzędach Semana Santa (Wielkanocy) u Indian Tarahumara, Meksyk”. 2. Anna Słupianek / Katarzyna Ciomek: “Duchy Kachina jako przykład przetrwania tradycji indiańskiej w XXI wieku”. 3. Beata Anton: “Zapożyczenia z rdzennych języków amerykańskich w języku polskim”. 4. Wiola Rębecka: “Kobiety Zanzibaru z perspektywy psychoanalityka i antropologa – w poszukiwaniu tożsamości”.

Dwudzieste piąte:  20 października 2018. 1. Justyna  Laskowska-Otwinowska (Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie) – „ Muzyka ludu czy muzyka mas. O przełomach w społeczno-politycznej percepcji folkloru muzycznego”. 2. Beata Anton (Uniwersytet Helsiński) –  „Przestrzeń i tożsamość. Cywilizacje WyspyWielkanocnej oraz Majów w obliczu załamania kulturowego”. 3.Wiola Rębecka (Columbia University) –  „Gwałt: historia wstydu – Rwanda i Kongo”. 4. Monika Banach (Uniwersytet Jagielloński) – „Polskie badania archeologiczne i antropologiczne w rejonie Ixil w Gwatemali”. 5. Jolanta Kiszka (Uniwersytet Jagielloński) – „Prekolumbijskie założenia ziemne w Llanos de Moxos, Boliwia”.

Dwudzieste szóste: 26 października 2019. 1. Adam Piekarski : „Wyprawa Lewisa i Clarka. Militarna ekspedycja Stanów Zjednoczonych czy dyplomatyczna misja Thomasa Jeffersona?” 2.  Izabela Barry: “True heroes and villains in Sygurd Wisniowski’s correspondence from Black Hills. 3. Marek Kupiec: The Lakota Language and its revitalization – Lakota Summer Institute”. 4. Magdalena Lewandowska: “Navajo Migration to the North American Southwest”. 5.  Justyna Laskowska-Otwinowska: „Polskie lato miłości, czyli Violeta Parra na warszawskim Festwalu Młodzieży i Studentów w 1955 roku”. 6. Karolina Łukasiewicz:(Trans)narodowi migranci? Użycie różnych typów kapitałów przez polskich imigrantów w Nowym Jorku” . 7.  Ewa Maliga: „Tańcząca z szamanami” – Maria Antonina Czaplicka (1884-1921)”

 

PAES/PATE: zasady przygotowania tekstu: sposób cytowania źródeł

pobierz PDF     PAES_PATE_styl_przygotowywania_tekst

Przyjmujemy stosowanie przypisów bibliograficznych w stylu harwardzkim, według którego przypisy podawane są w nawiasie bezpośrednio w tekście, a na końcu każdego artykułu znajduje się bibliografia. Styl harwardzki składa się z dwóch części: cytacji w tekście (in-text citations) i literatury lub bibliografii (References) na końcu.

Tytuły książek, czasopism i gazet wyróżnia się kursywą.

Przykłady:    W tekście:

  1. Parafraza  
    1. Jeśli nazwisko autora pada w zdaniu, prosimy o podanie po nazwisku roku wydania, np. „Malinowski (1954) zwraca uwagę, że …”
    2. W przypadku, kiedy myśl autora jest parafrazowana bez podawania jego nazwiska w zdaniu, np. „Zgodnie z hipotezą na temat kultury (Malinowski 1954) …”
  2. Cytat bezpośredni:
    1. Totemizm nie wynika z „early man speculations about mysterious phenomena” (Malinowski 1954: 206) …”
    2. W przypadku powoływania się na więcej niż jedno dzieło tego samego autora cytacja w tekście ma następującą postać: (Malinowski 1970, 1973), jeśli ukazały się w różnych latach, lub: (Malinowski 1970a, 1970b), jeśli ukazały się w tym samym roku
    3.  W przypadku powoływania się na kilku autorów podajemy ich nazwiska rozdzielone średnikiem: (Malinowski 1854: 206; Clifford 1978: 56; Clifford i Marcus 1980: 234)
    4. W przypadku odniesienia do kilku publikacji w pierwszej kolejności stosuje się kolejność alfabetyczną, a następnie chronologiczną, np. (Lange 1965; Pokorska 2002; Prandecki 2011; Prandecki 2012)
    5. Gdy autorów jest więcej niż trzech, należy podać nazwisko pierwszego, ze skrótem „i in.” (i inni), np. (Ziółkowski i in. 1997: 89)
    6. Cytowanie źródła w innym źródle.  „Owa hipoteza  (Malinowski 1955, cyt. za: Clifford 1978: 56) …”

Przykłady : Bibliografia

Bibliografię podajemy na końcu tekstu, jest ona drugą częścią przypisu w tekście. Prace podaje się w porządku alfabetycznym, według nazwisk, następnie według roku wydania. W przypadku kilku prac tego samego autora wydanych w tym samym roku kolejność tytułów według alfabetu.

  1. książka (jeden do trzech autorów)

Malinowski, Bronisław. 1954. Magic, science and religion and other essays. New York: Double Day.

  1.  książka (trzech lub więcej autorów)

Malinowski, Bronisław, James Clifford, George E. Marcus. 2003. Kultura i jej znaczenie. Warszawa: PWN.

  1.  rozdział w książce

Malinowski, Bronisław. 1954. Primitive man and his religion, w: J. Clifford i G. Marcus (red.) Kultura i jej znaczenie. Warszawa: PWN.

  1.  artykuł w czasopiśmie

Malinowski, Bronisław. 1943. Primitive Man and his religion. American Anthropologist 10 (23): 15-24.

  1. praca tłumaczona

Mauss, Marcel. 2016. Szkic o darze. Tłum. Marek Maciołek. Poznań: Wydawnictwo Tipi.

  1. dokument elektroniczny
    Young, Michael W. 2014. Writing his life through the other: Anthropology of Malinowski. Public Domain Review, https://publicdomainreview.org/essay/writing-his-life-through-the-other-the-anthropology-of-malinowski [dostęp 17.10.2021].